ADHD hos flickor
- Felicia
- 31 okt. 2022
- 5 min läsning
Uppdaterat: 28 mars 2023
Symptombilden för flickor kan se helt annorlunda ut än den för pojkar, som vi ofta är vana att höra mer om. Det saknas även många flickor i statistiken, och forskare tror att många flickor med ADHD helt enkelt missas av lärare och föräldrar. Därför är det väldigt viktigt att sprida informationen om hur ADHD kan se ut hos flickor, så att fler kan få den hjälp de skulle må bra av.

ALLMÄNT OM FLICKOR MED ADHD Länge trodde folk att ADHD var något endast pojkar kunde ha. Mycket av forskningen om ADHD har därför utgått och gjorts på pojkar och män med ADHD-svårigheter, och det var inte förrän på 90-talet forskningen om flickor med ADHD började ta fart [1].
Var är flickorna med ADHD? Fortfarande diagnostiseras många fler pojkar än flickor med ADHD i barndomen, medan diagnoserna i vuxen ålder är mer jämt fördelade mellan flickor och pojkar. Därför tror forskare att det finns ett stort mörkertal i statistiken, och att många flickor missas helt [1]. Därför är det otroligt viktigt att kunskapen som faktiskt finns om flickor med ADHD sprids, så att lärare och föräldrar får lättare att identifera flickor som har problem med ADHD.
Olika könsroller & förväntningar kan forma symptomen Sedan dess har det visat sig att ADHD-symptom hos flickor inte nödvändigtvis uppvisas på samma sätt hos flickor som hos pojkar. Hos unga barn tros detta främst bero på de olika förväntningarna samhället har på hur flickor och pojkar "ska" bete sig [1]. Många kan t.ex. ha mycket mer tålamod för att en pojke är vild och stökig, medan snabbare blir irriterad om det handlar om en flicka. Flickor har ofta mer komplexa sociala relationer och normer som ska följas när de leker med andra flickor än pojkgrupper, och detta används också ofta som en förklaring till varför ADHD kan se så annorlunda ut hos flickor [1].
OBS! Det kan ju såklart vara så att även pojkar med ADHD kan stämma in på dessa beskrivningar. Speciellt i och med att könsrollerna i samhället börjat luckras upp vore det ju såklart inte alls konstigt om även pojkar stämmer in på dessa beskrivningar. Eftersom det dock fortfarande är många färre flickor som diagnostiseras, så är just denna text lite mer vinklad mot flickor.
Hormoner kan forma symptombilden När flickan kommer in i puberteten sker en mängd hormonförändringar som kan påverka symptombilden, och när hon får sin mens kan även menscykelns olika faser spela in i hur symptomen uttrycker sig [1]. Medan tonåriga pojkar har mer stabilitet i sina hormoner så pendlar flickors upp och ned under månaden. Detta kan påverka både hur mycket (och vilka) symptom syns.
HUR SER ADHD UT HOS FLICKOR?
Det finns som sagt tre olika kategorier av ADHD.
Den ouppmärksamma formen (förr kallad ADD)
Den hyperaktiva-impulsiva formen
Den kombinerade formen (som kan sägas är en blandning av de två andra formerna)
Här nedan kommer olika symptom eller tecken på att den flicka skulle kunna ha ADHD. Det är dock viktigt att poängtera att en flicka inte måste ha ADHD bara för att hon stämmer in på dessa. För att få en ADHD-diagnos krävs också att flickan får tillräckligt stora problem på grund av symptomen.
ADHD huvudsakligen ouppmärksam form (tidigare ADD)

Lugn, kanske till och med blyg och/eller tillbakadragen
Dagdrömmer mycket
Kreativ och fantasifull
Kanske ofta i utkanten av lekar och aktiviteter med många barn
Har alltid tankarna på annat håll / befinner sig mycket i "sin egna lilla värld"
Kommer sent till skolan eftersom hon blev distraherad på vägen.
Kan ofta beskrivas av föräldrar ungefär som "mitt barn som stannar för att lukta på blommorna [1]".
Tycker ofta om lugna aktiviteter.
Kan verka slarvig och glömsk, och t.ex. glömma bort att du bett henne göra något (om hon ens hörde att du bad henne göra det från första början)
Svårt att gå från en aktivitet till en annan. Vill kanske inte sluta det hon håller på med.
Svårt att koncentrera sig på uppgifter hon inte tycker är väldigt roliga, blir lätt distraherad av ljud och rörelse runt omkring henne.
Kan ha extra svårt för att behöva göra val när hon helt plötsligt ställs inför olika valmöjligheter

Denna flicka skulle ju knappast beskrivas som stökig eller besvärlig, eller hur? Därför är det väldigt viktigt att förstå att ADHD kan se annorlunda ut, och att denna lugna och fantasifulla flicka ändå skulle kunna växa upp och visa sig ha ADHD. Även pojkar kan ha denna form.
OBS! Det går såklart att vara denna flicka utan att ha ADHD, så bara för att din dotter stämmer in på bilden så innebär detta inte nödvändigtvis att hon har ADHD. Det är endast om dessa symptom orsakar mycket problem för barnet som det kan bli fråga om en diagnos. Det kan dock vara värt att ha denna information någonstans i bakhuvudet, så att du kan plocka fram den om det sedan visar sig att din dotter t.ex. börjar få problem med exempelvis skolarbetet och/eller kompisar. Speciellt om du själv eller någon annan av hennes släktingar skulle kunna ha ADHD, eftersom ADHD väldigt ofta går i släkten.
OBS IGEN! Denna typ av ADHD kan ju såklart även ses hos pojkar, trots att det inte riktigt stämmer in lika bra på stereotypen av en pojke med ADHD. Just därför kan det vara lättare att missa en pojke som har ADHD, ifall hans symptom är av den ouppmärksamma formen. Själv har jag t.ex. en killkompis som identifierar sig bättre i beskrivningen om den "ouppmärksamma flickan" än i bilden av den "vilda och stökiga pojken", och han fick sin diagnos och insåg att hans problem berodde på ADHD när han var närmare 30! Så det är självklart viktigt att även prata mer om pojkar med denna form av ADHD.
ADHD huvudsakligen hyperaktiv & impulsiv form

Denna form av ADHD passar mer in på den mer stereotypa bild som de flesta har av ADHD. Dock missas den ändå hos många flickor, eftersom folk inte är lika vana med att tänka på att en flicka också skulle kunna ha ADHD.
Andra vanliga tecken [1] (allt måste såklart inte stämma)
Vill sällan sitta still, har mycket spring i benen
Beskrivs kanske som en "pojkflicka"
Gör ofta illa sig
Pratar oavbrutet, kanske ofta råkar avbryta andra
Är "överallt hela tiden"
Viljestark, vill gärna bestämma
Blir lätt arg eller upprörd
Kan vara lite av en drama queen
Svårt att koncentrera sig på uppgifter hon inte tycker är väldigt roliga, blir lätt distraherad av ljud och rörelse runt omkring henne när hon ska göra något du säger till henne att göra.
Tycker om bus och äventyrligare aktiviteter
Byter ofta aktivitet från en till en annan. Kanske drar fram alla leksaker på en dag men leker bara med varje en liten stund
Har svårt att somna på kvällen, vill inte sova på förskolan
Kan vara lite klumsig
Vill klättra på saker
Pratar mycket om allt och ingenting
Kan vara väldigt envis och tävlingsinriktad
Orädd attityd
Vill ha saker exakt på sitt sätt
Har svårt att reglera sin energinivå och sina känslor. Har svårt att lugna ned sig när hon är entusiastisk eller upprörd
Tycker om att vara i händelsernas centrum och blir upprörd om hon inte får den uppmärksamhet hon vill ha
Kan verka slarvig och glömsk, lätt för att tappa bort saker
Kan ha extra svårt för att behöva göra val när hon helt plötsligt ställs inför olika valmöjligheter
Oberäknerlig, lätt för att snabbt ändra humör. Kan snabbt växla från glad till arg och tillbaka igen
Kan men behöver inte vara fysiskt och/eller verbalt aggressiv

OBS! Det går såklart att vara denna flicka utan att ha ADHD, så bara för att din dotter stämmer in på bilden så innebär detta inte nödvändigtvis att hon har ADHD. Det är endast om dessa symptom orsakar mycket problem för barnet som det kan bli fråga om en diagnos. Det kan dock vara värt att ha denna information någonstans i bakhuvudet, så att du kan plocka fram den om det sedan visar sig att din dotter t.ex. börjar få problem hemma, med skolarbetet och/eller kompisar. Speciellt om du själv eller någon annan av hennes släktingar skulle kunna ha ADHD, eftersom ADHD väldigt ofta går i släkten.
KÄLLOR OCH REFERENSER
1. Kathleen G. Nadeau, Ellen B. Littman och Patricia O. Quinn (2015) Flickor med ADHD - Hur de känner och varför de gör som de gör
2. Statens beredning för medicinsk utvärdering (2005) ADHD hos flickor: En inventering av det vetenskapliga underlaget
コメント